7/28/2013

Canberra

Vihdoinkin Canberra postaus. Mun host vanhemmat vei mut viikonloppu retkelle Australian viralliseen pääkaupunkiin mun vikalla lomaviikolla (josta onkin nyt jo taas 2 viikkoa....). Lähdettiin aamulla aikaisin ajelemaan ja ette ikinä arvaa kauan kesti ajaa Sydneystä Canberraan (käykää kurkkaamassa kartalta välimatka etäisyys) 3 tuntia. En vieläkään ihan hahmota tän maan kokoa..Automatka sujui nukkuen ja musiikkia kuunnellen. Puolivälissä pysähdyttiin aamukahveille söpöön kahvilaan. Kaupunki oli tunnettu lampaistaan, siksi tuo lammas patsas.
Canberrassa oltiin yötä meidän naapurin siskon luona. Talo sijaitsi parikymmentä kilometriä kaupungin ulkopuolella ja maisemat oli tosi hienot! (alla oleva kuva otettu terassilta ja olohuoneessa oli ikkunat lattiasta kattoon tuon maiseman suuntaan) Illalla bongattiin kengurulauma, niinkuin täällä aina käy heti kun menee Sydneyn ulkopuolelle. Heitettiin kamat kämpälle ja lähdettiinkin heti kaupunkiin.
Ensiksi mentiin kiertelemään aluetta jolla sijaitsee kaikkien maiden lähetystöt. Canberra on siis poliittisessa mielessä Aussien pääkaupunki ja hallitus ja lähetystöt sijaitsee siellä. Etsittiin Suomen lähetystö ja bongattin seiskytluvun betoni pömpeli jonka pihalla liehui Suomen lippu. Olin vähän pettynyt kun kaikki muut lähetystörakennukset oli tosi hienoja. Siinä sitten otettiin kuva ja kun käveltiin takaisin autolle huomattiinkin että viereisen talonkin pihalla oli Suomen lippu ja älyttiin että oltiin luultu vanhaa toimisto rakennusta päärakennukseksi. Whoops. Oikea talo olikin paljon edustavampi.
Lähetystön pihalle oltiin tuotu koivuja. :)

Lähetystöjen jälkeen oli vuorossa eduskuntatalossa vierailu. Oli jännä nähdä näkemään paikkoja jotka oli tuttuja legal-tunneilta. Eduskuntatalo oli tosi iso ja siellä oli hieno kattotaso minne pääsi katsomaan maisemia.
Eduskuntatalon jälkeen mentiin iltaruoalle Thaimaalaiseen. Olikin jo vähän nälkä pitkän päivän jälkeen ja thaikku ruoka maistu entistäkin paremmalle. Sunnuntailta ei ole kuvan kuvaa koska satoi koko päivän. Aamulla mentiin taide galleriaan katsomaan maalauksia ja aboriginal art:ia, ja iltapäivällä vierailtiin toisessa museossa joka kertoi Aussikulttuurin kehittymisestä. Oli harmi että sää oli huono, mutta se ei meitä haitannut kun meillä oli museopäivä. Iltapäivällä lähdettiin ajelemaan takaisin kohti Sydneytä, ja nukuin koko automatkan (en pysy hereillä jos ajaa autolla pimeässä, iskee heti nyt kuuluu nukkua refleksi. Toivottavasti sitten kun itse ajaa ei käy niin ;) )

-Emma

translation after read more:
On the last holiday weekend my host parents took me to Australia's capital for a little weekend getaway. We woke up early and drove the three hour drive (still can't believe it's that far away from Sydney) down to Canberra. We stopped on the way for coffees in a town that is famous for it's sheep business (that's where the giant sheep stood). In Canberra we visited a lot of things in our two days.On Saturday we wen't to take a look at the embassies and I found the Finish one. In the afternoon we wen't to the government house and took a tour. It was interesting to see all the places that I've seen pictures of on TV and in legal.

On Sunday it was really rainy so I didn't take any pictures. We visited two museums which were both really nice. In the evening we drove back home. It was a really nice weekend! :)

-Emma

4 comments:

1. Anonymous28/7/13

Mä en tiedä miks nauroin sille et sul on takki ja kaulahuivi siel Ausseis! Jäädy sinä vain siellä, täällä Suomessa paahtu pelkissä bikineissäkin ;)Ja juu.. mä en sitten sun auton kyytiin tule kuin päiväsaikaan.. No ei sentää.. tai no joo.

Have fun there!! ♥ :)

ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha :D canberrassa oli paljon kylmempi kuin meillä Sydneyssä.
      Tääl on ollu koko viikko +20 ja aurinkoa, mutta koska oon liian sopeutunut
      ei shortseissa vielä voi olla. Eilen tosin syötiin aamupala terveellä pyjamassa, ja täällähän on vielä
      Virallisesti talvi XD

Delete
  2. oi että näitä sun kuvia on älyttömän kiva katella kun itellä olis aikomus lähtee reppureissaan australiaan tammikuussa!:-)

ReplyDelete
    Replies
    1. Kuulostaa ihanalta! :D minnepäin olet ajatellut mennä ? :)