8/07/2012

Exchange Info

Tässä jotain info jutskia vaihtoon liittyen, eli jos olet lähdössä vaihtoon niin täältä löydät mun kokemuksia :) Jos haluaa tietää vielä lisää niin kysyä saa aina! Kommentti kysykää vaan niin lisään vastaukset sit tänne!

Mistä kaikki alkoi?:
Iskä kertoi mulle kerran siitä kun se oli ollut vaihdossa jenkeissä, ja siitä lähtien ajattelin aina että sitten kun minusta tulee iso niin minäkin lähden vaihtoon. Se tuntui aina vaan niin kaukaiselta asialta, ja nyt on niin outoa kun se mitä olen odottanut jo noin kauan on jo näin lähellä.

Mikä järjestö?:
Itse olen lähdössä vaihtoon Exploriuksen kautta. Se on ainakin tähän mennessä toiminu tosi hyvin eli olen ollut tyytyväinen. Alussa hain YFU:n kautta, mutta koska sain sieltä paikan vain jenkkeihin ja aussit tuntui siinä vaiheessa jo niin oikealta valinnalta päädyin hakemaan myös exploriuksen kautta. Explorius on siis ihan semi tunnettu ja uusi vaihtojärjestö (ite bongasin joskus Demin takakannesta ;) ) joka ei ole liian iso eikä liian pieni. Järjestön työntekijät ovat olleet tosi mukavia ja helposti lähestyttäviä joka teki hakuprosessista mukavamman ja helpomman kun sai vastaukset kysymyksiin melkein heti. Jos vaihtoon meneminen kiinnostaa niin käykää katsomassa noita sivuja niin sieltä löytyy tosi paljon inffoa.

Miten valitsen maan?: 
Tää oli mulle ehkä kaikista hankalinta. Jos voi valita melkein minkä tahansa paikan ja vain maailma on rajana niin minkä maan valitsee ja millä perusteella. Itse tiesin että haluan jonnekin missä puhutaan englantia (vaikka kyllä yhdessä vaiheessa mietin kans ruotsia ja tanskaa :D) joten kärki kolmikkoon päätyivät U.S.A, Britit ja Aussti. Siitä sitten lähti hirveä vertailu ja hyvien ja huonojen puolien listaaminen, mutta aina lopulta päädyin samaan että kaikissa niissä oli hyvät ja huonot puolensa. Siinä vaiheessa älysin että minkä tahansa maan valitsenkaan se tulee tuntumaan oikealta päätökseltä ja parhaalta sellaiselta. Aussit kiinnostivat minua erityisen paljon koska en tiennyt maasta mitään (toisin kun jenkeistä ja briteistä) ja sen älyttyä minulle tuli sellainen, haluan lähteä ottamaan tästä paikasta selvää tunne. No nyt sitä ollaan sitten menossa. Mutta vaikka olisinkin valinnut toisin olisin varmasti menossa muuallekin yhtä mielelläni. Tällä hetkellä Aussit on vaan vallannu mun mielen enkä nyt kyllä todellakaan vaihtaisi valintaani yhtikääs mihinkään !:D

Kaiken aloittaminen:
Exploriuksessa haku alkaa haastattelulla joka suoritetaan kahvilassa jonkun vapaaehtoisen expolaisen kaa. Haastattelu meni tosi hyvin ja haastattelija oli tosi mukava ja kannustava ja tarjosi vielä kahvitkin ;). Haastattelun aikana pystyi kyselemään (mihin on jätti tarve vaihtoonhaussa) ja iskä oli aluks kans mukana kun sen piti viel tentata kaikki sen mielest tärkeen jutut (mitä itse en edes tulisi ajatelleeks eli hyvä että iskä huomas kysellä myös) Haastattelun lopussa suoritettiin pieni kielitesti joka ei todellakaan ollut mikään vaikea ja oli lähinnä kai ideana katsoa ettei hakija ole ihan My nimi is emma tasolla. :) Haastattelun jälkeen piti odotella ja odotella ja odotella niin kauan kunnes en pystynyt enään odottamaan (kun sain YFUlta paikan ausseihin ja mun piti sen suhteen päättää että otanko paikan vastaan vai en) ja soitin exoploriuksen toimistoon. Sieltä mulle sitten sanottin että mulle oltiin pari tuntia sitten lähetetty s-postia jossa sanotaan että mut on valittu. Olin jätte jätte jätte iloinen ja se iltapäivä on kyllä jääny mieleen :D. Hyväksymisen jälkeen alkoikin sitten hakurumba. Huh,,, oon iloinen että se hakupaketti ei enään vaani mua. Niit lomakketi oli vaan niin monta ja niitä piti käydä allekirjoittamassa lääkärillä ja opettajilla. Mutta trust se on sen arvoista täyttää ne joten älkää lannistuko tulevat hakijat !!! :D 

And then? :
Nyt mulle ollaan ilmoiteltu pari info iltaa jotka järjestetään nyt syksyllä. Niissä meitä vaihtareita (ja meidän vanhempia) valmennetaan tulevaan vuoteen ja mun mielestä on ihan kiva ettei exploriuksessa olla vaan sillai 'aa nyt sun pitää vaan pärjätä omillas sitten, Au revoir! ' Muuten olen saanut tehtäväksi tutustua Aussien kulttuuriin lukemalla aussi kirjoja ja katsomalla aussi leffoja. Olen myös ehtinyt jo ottamaan kaksi rokotusta joista on enään nyt 1 jäljellä (hepatiitti A+B joista vain B on pakollinen) ja tiedän että saan perhe infon syyskuun ja joulukuun välillä (haha aika täsmällistä :P).Viisumi hakemuksetkin mun tarttee täyttää vast joulukuussa... Tää on nyt tällaista  odottelua, mutta eiköhän se sitten jossain vaiheessa palkita. ;)



1 comment: